Afrika.no Meny
Reportasje:

Å være feminist i Mali

Foto: Guri C. Wiggen

Event-arrangør Mariam Sangaré (26) mener de fleste kvinner i Mali - også de med høy utdanning - bøyer seg for den kulturelle mannsdominansen. Foto: Guri C. Wiggen

Å være feminist i Mali krever mot. Møt tre kvinner som bryter med det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret, men også med vestlige stereotypiske forestillinger om den håpløst undertrykte muslimske kvinnen.

Smykkekunstner Assetou Gologo (49) har kallenavnet Tetou og bor i hovedstaden Bamako. Hun vil ikke kalle seg feminist, selv om andre gjør det. Hun liker bedre beskrivelsen «stolt afrikansk kvinne.» Hun har en voksen datter fra første ekteskap, men bor alene i eget hus.

- Å snakke om kvinners situasjon i Mali er å snakke om forskjellige typer kvinner. Den tradisjonelle, den islamsk-religiøse og den som lever på europeisk vis. Den maliske kvinnen kan faktisk realisere seg selv, det er jeg selv et bevis på. Jeg er uavhengig og lever som jeg vil. I min familie velger alle sin egen partner, forklarer Tetou.

Foto: Guri C Wiggen

Den maliske kvinnen kan faktisk realisere seg selv, det er jeg selv et bevis på. Jeg er uavhengig og lever som jeg vil, sier smykkekunstner Assetou Gologo. Foto: Guri C Wiggen

Likestilling i Mali:

* Mali er blant de landene i verden som rangeres lavest på FNs likestillingsindeks. 

* Familieloven sier at kvinner skal adlyde sin mann. 

* Lover om rett til arv og eiendom diskriminerer kvinner. 

* 69 prosent av maliske kvinner kan ikke lese og skrive, mot 53 prosent av mennene. 

* Loven tillater ekteskap for jenter fra 16 år, og ved tradisjonelle ekteskap kan de være yngre. 

* Rundt 88 prosent av alle jentebarn blir omskåret i Mali. 

* Mali er et sterkt patriarkalsk samfunn hvor mange kvinner må spørre om lov til å forlate hjemmet. 

* Rundt 90 prosent av malierne er muslimer, men mange er ikke praktiserende. 

* Kvinnegrupper har forsøkt å endre familieloven i ti år. En lovendring var i gang i 2011, men progressive elementer i lovforslaget ble fjernet etter press fra fremstående religiøse ledere.

– Min bestefar var en islamsk leder. Jeg så ham ofte undervise barn i arabisk, men han tvang meg aldri til å be. Min mor hadde Koran-lesing som sin lidenskap, mens min far, som er skribent og doktor, var opptatt av toleranse. Selv ble jeg oppdratt hos en tante i Senegal, hvor vi levde mer som europeere.

 –Jeg jobber med menn og liker å være sammen med menn. Når vi har dem som venner, oppfører menn seg mer naturlig og forstår mer. I et parforhold vil de prøve å dominere og beseire kvinnen, og de vil at vil skal bli avhengige av dem. I vårt samfunn - og ifølge islam - skal vi være alt for mannen: deres kone, mor, venn, søster og elskerinne. Alle vet at kvinnen er sentrum av alt som skjer i familien. Likevel «snakker hun ikke». Bare om kvelden er det forventet at kvinner i Mali gir råd til mannen, og at de finner løsninger sammen. Jeg mener vi er sterkere enn menn, selv om de er fysisk overlegne.

- Islam er blitt mer intolerant

Tetou er kritisk til religionens innflytelse i Mali, og hun observerer en negativ trend.

 –Religionen har fått stor innflytelse, spesielt de siste årene. Islam er blitt mer intolerant og folk er blitt mer intolerante enn tidligere. Mali var annerledes på 70-tallet, da hadde vi det bedre. Nå bygger rikfolk sine egne moskeer for å vise sin gudfryktighet og makt. Det er blitt status å ha en sort flekk i pannen, som man får av å be ofte.  Malierne tror de har et spesielt forhold til Gud, men folk flest kan ikke arabisk og forstår ikke hva som står i Koranen. Hvordan kan de forstå islam, når de ikke vet hvor religionen kom fra? Nå brukes religion i ondskapens tjeneste i Mali, sier hun.

Jihadister terroriserer det nordlige Mali, og det begrenser folks bevegelsesfrihet. Det har blitt et stort sikkerhetsproblem og hindrer fri transport og handel mellom nord og sør i landet. 

- Far lot meg snakke

Tetou er aktiv på Facebook, og hun skriver alt hun mener.

– Jeg kan være modig fordi jeg ikke har noen tilknytning til islam, derfor tør jeg å si hva jeg mener. Det hender også at jeg er på TV, og da oppsøker kvinner meg etter programmet, spesielt yngre kvinner som ønsker å være som meg. Jeg ønsker å inspirere kvinner til å være seg selv og stole på seg selv. Helt fra jeg var ung har jeg vært en person som tar ordet. Jeg fikk si hva jeg ville - far lot meg snakke.

Det er rundt 90 prosent muslimer i Mali, men mange av dem er ikke praktiserende. Og det finnes mange tvilere, men den tilspissede situasjonen har gjort det vanskeligere å snakke om tvil.

På tv er det mange islamske programmer, der alt blir sett og analysert utelukkende med religiøse øyne. Dette oppfatter jeg som kolonialisme fra de arabiske landene

– De religiøse lederne preker som om alle var muslimer. Hvordan kan vi være så stolte over å være muslimer? Det var islam som tillot slaveriet i Afrika, senere kom kristendommen og tok over slaveriet. Og det finnes fortsatt slaver, både i Mauritania og i Nord-Mali, påpeker Tetou.

– På tv er det mange islamske programmer, der alt blir sett og analysert utelukkende med religiøse øyne. Dette oppfatter jeg som kolonialisme fra de arabiske landene. I Mali har vi både dem som følger den religiøse tankegangen i Saudi-Arabia og dem som følger Iran. De er uenige – til og med lederne for de to retningene er som hund og katt. Det har blitt slik at om man ikke stoler blindt på islam, blir man oppfattet som ”en dårlig person”. Jihad er en religionskrig hvor de dreper i Allahs navn. Det gjør alle ulykkelige. Hvis Afrika overlever dette, er det på grunn av kvinner. Det er for mange menn som bare søker makt, sier Tetou.

Foto: Guri C Wiggen

Programleder Noumoutenin Macalou (28), her sammen med kollega Charlie Traure i programmet «Rasta Light», har oppskriften på hvordan man stopper en aggressiv kjæreste. Foto: Guri C Wiggen

Noumoutenin Macalou (28) er programleder i den private radiostasjonen Radio Kledu i Bamako. Hun er utdannet i Frankrike, har kjæreste og leier en liten leilighet alene. Hun er på jobb i minikjole og tynn strømpebukse, et antrekk som helt klart er i strid med det som anses som sømmelig, spesielt i dagslys ute i gatene.

Noumoutenin jobber i redaksjonen til programmet «Rasta Light», et program hvor gjestene får mulighet til å snakke fritt om kultur, ukultur, politikk og aktuelle temaer.

En plakat fra FNs kvinneorganisasjon om nulltoleranse mot vold i parforhold henger i arbeidsrommet. Dette er ett av de tabubelagte emnene programmet ønsker å belyse.

– Hvis du ikke setter ned foten første gang partneren din prøver å dominere og kontrollere deg, taper du. Hvis du viser at du frykter truslene hans, er løpet kjørt. Dersom han opptrer truende, må du ikke vike, men gjøre sånn: Noumoutenin stirrer med faste øyne og et alvorlig blikk med et ørlite innslag av sinne. Men stemmen er myk og behagelig. Hun viser bare hvordan det skal gjøres. -C’est tout (-Det er alt), sier hun.

- Likestilling er noe man må kjempe seg til

Gifte kvinner har generelt mindre frihet, mener Noumoutenin. – Mannen finansierer alt i hjemmet. Hun selger kanskje småting for å hjelpe til med økonomien, og har noen egne penger. Men det finnes ingen likestilling i familien. Kvinner i høyere stillinger har det litt annerledes. I relasjoner der kvinnen er rikere enn mannen, kontrollerer han henne mindre.

Det finnes kvinner som er underdanige og finner seg i dette, og menn som krever veldig mye av kvinnen. Men likevel tror jeg de fleste kvinner ikke godtar å bli hundset med. Jeg ville aldri akseptere at en mann hindret meg i å gjøre jobben min, sier Noumoutenin.

Det finnes kvinner som er underdanige og menn som krever veldig mye av kvinnen. Men likevel tror jeg de fleste kvinner ikke godtar å bli hundset med

Likestilling er noe man må kjempe seg til, mener hun.

– Jeg aksepterer ikke utroskap og heller ikke polygami.  Når unge kvinner har fylt 20 år, begynner familien å presse på om at du må gifte deg. Det er ikke lett å stå imot dette presset, og mange ender med å  akseptere å «bli giftet bort» til upassende menn, og til menn som har koner fra før. Jeg vil gifte meg og få barn med min mann. Våre familier kjenner hverandre. Men uansett stoler jeg kun 80 prosent på ham. Vi kan aldri være 100 prosent sikre. Hvis kvinner for eksempel ikke vil ha sex, går noen menn ut og finner seg en annen å ha sex med. Menn går mye ut sammen i Mali, og bruker ofte mer tid sammen med venner utenfor hjemmet enn hjemme.

De prostituerte er en del av bybildet i Bamako.

 – Dette er ofte kvinner som har lite støtteapparat og mangler penger, sier Noumoutin. – Noen prostituerer seg også fordi de ikke er lykkelige i et parforhold. De prostituerte er ensomme, de har mistet sin verdighet, og mange menn tenker at de er et lett bytte. Det er billig å kjøpe sex, det koster mellom 2000 og 10.000 Cfa (30 til 150 kroner), forteller Noumoutenin.

Foto: Guri C Wiggen

– I Mali vil man som kvinne alltid føle at man er av «feil kjønn». Folk blander seg opp i livet ditt, sier Mariam Sangaré. Foto: Guri C Wiggen

Likestilling? Det eksisterer ikke! Kvinner er utsatt for kvinnehat hele tiden. Jeg får høre at jeg er «den typen kvinne» fordi jeg ikke aksepterer slik behandling. Menn løper ofte unna meg fordi jeg har et åpent sinn, sier Mariam Sangaré (26).

Hun har kallenavnet Mimi og bor sammen med sin franske kjæreste. Moren er katolsk og faren muslim. De har ventet på at Mimi skal gifte seg, men har nå endelig akseptert at hun har flyttet hjemmefra uten å gifte seg. Hun har mastergrad i Management og jobber som kulturarrangør og med entreprenørskap blant unge.

 – Unge kvinners meninger blir ofte ignorert. Jeg ser kvinner som er fysikere, journalister og mekanikere, men i Mali vil man som kvinne alltid føle at man er av «feil kjønn.» I familien er kvinnen selve fundamentet, likevel kan hun ikke kle seg som hun vil. I Mali skal kvinner holde seg bak mannen, og ha lange dekkende klær. Du kan ikke vise legger eller magen. Enkelte kvinner putter minikjolen i vesken når de skal ut, og skifter underveis.

Polygami er en dårlig ide

– Folk blander seg opp i livet ditt. Små jenter får ikke gå på skolen, fordi menn sier at de må være hjemme og stelle huset sammen med mor. Kvinnen er ofte som en slave for mannen, og noen ganger blir hun nesten som en fange i sitt eget hjem, fordi mannen ikke vil at hun skal gå ut. Hun skal til og med ta seg av mannens familie.

– Polygami er en dårlig ide. Det kan aldri skape en lykkelig familie, slår Mimi fast. –Hvordan kan din første kone elske deg igjen, etter at du har tatt en ny? Men unge kvinner har dessverre ofte ikke noe valg. Og monogame menn utsettes også for press. Når den første kona kommer opp i 40-årene, vil familien ofte presse ham til å ta en ny kone. De ser på kvinnen som en fødemaskin, sier Miriam Sangaré.


Har du spørsmål eller synspunkter på denne artikkelen? Vil du skrive for oss?” Ta kontakt med redaksjonen her: redaksjonen@afrika.no



Flere aktuelle artikler

Emner

Algerie Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Kamerun Kapp Verde Den sentralafrikanske republikk Tsjad Komorene Kongo-Kinshasa Djibouti Egypt Ekvatorial-Guinea Eritrea Etiopia Gabon Gambia Ghana Guinea Guinea-Bissau Elfenbenskysten Kenya Lesotho Liberia Libya Madagaskar Malawi Mali Mauritania Mauritius Marokko Mosambik Namibia Niger Nigeria Kongo-Brazzaville Rwanda São Tomé og Príncipe Senegal Sierra Leone Somalia Sør-Afrika Sudan Sør-Sudan Swaziland Tanzania Togo Tunisia Uganda Vest-Sahara Zambia Zimbabwe
Algerie
Angola
Benin
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Den sentralafrikanske republikk
Djibouti
Egypt
Ekvatorial-Guinea
Elfenbenskysten
Eritrea
Etiopia
Gabon
Gambia
Ghana
Guinea
Guinea-Bissau
Kamerun
Kapp Verde
Kenya
Komorene
Kongo-Brazzaville
Kongo-Kinshasa
Lesotho
Liberia
Libya
Madagaskar
Malawi
Mali
Marokko
Mauritania
Mauritius
Mosambik
Namibia
Niger
Nigeria
Rwanda
São Tomé og Príncipe
Senegal
Seychellene
Sierra Leone
Somalia
Sør-Afrika
Sør-Sudan
Sudan
Swaziland
Tanzania
Togo
Tsjad
Tunisia
Uganda
Vest-Sahara
Zambia
Zimbabwe