Afrika.no Meny
Uganda

Bistandskutt til besvær?

Å holde tilbake bistandspenger til Uganda vil ikke gi bedring av forholdene for homofile, sier daglig leder i Fellesrådet for Afrika, Magnus Flacké, i dette intervjuet med UNRIC, FNs informasjonskontor for Vest-Europa.

Flere nordiske land snurper nå sammen pengesekken med bistandsmidler til den ugandiske regjeringen, i reaksjon på signeringen av den omstridte anti-homoloven.

8.2 millioner USD fra Norge. 8.6 millioner USD fra Danmark. Dette er summene som per i dag har blitt tilbakeholdt av Utenriksdepartementene i de to nordiske landene. Parallelt med kuttene har støtten til menneskerettighets- og demokratiforkjempere i Uganda økt. Island melder også om omdirigeringer av bistanden, slik at en større andel nå går direkte til LHBTQ-organisasjoner. I tillegg har Sverige varslet at de gjennomgår bistandssamarbeidet med Uganda.

Endringene i pengestrømmen er en politisk protestaksjon mot den nye ugandiske loven som blant annet introduserer livstidsstraff for "alvorlig homoseksualitet". Men kan tilbakeholdelsen av bistandspengene resultere i en bedring i levekårene til skeive ugandere?

Nei, mener Magnus Flacké, leder for Fellesrådet for Afrika.

- Uganda har vedtatt en forferdelig lov og vi er veldig bekymret for situasjonen til homofile i Uganda. Men vi frykter at frysing av bistand kan få utilsiktede konsekvenser for homofile i Uganda. Det er bra at den norske regjeringen tar homofiles rettigheter alvorlig og at det får konsekvenser, samtidig er det viktig å se på menneskerettigheter i en bredere forstand. Det er uheldig å knytte bistandskutt direkte opp mot anti-homoloven.

Den svenske finansministeren Anders Borg har også engasjert seg direkte i saken, under sitt besøk til Uganda tidligere denne uken. Opprinnelig skulle reisen finne sted for å diskutere økonomi- og utviklingsspørsmål med ugandiske politikere, men det første Borg gjorde da ha landet var å møte lokale LHBTQ-aktivister.

Seks medlemmer fra det islandske parlamentet har introdusert en resolusjon som gir Utenriksdepartementet fullmakt til å omdisponere midler til LHBTQ-organisasjoner basert i Uganda, foreløpig uten å gjøre kutt i det totale bistandsbudsjettet. Resolusjonen oppfordrer til nordisk solidaritet i spørsmålet.

Gerald Sentongo, en ugandisk menneskerettighetsaktivist som har fått asyl i Norge etter at han ble outet som homofil i hjemlandet, mener bistandskutt er en god idé.

- Jeg, sammen flere andre ugandiske menneskerettighetsaktivister, var lenge mot at bistand skulle kuttes til Uganda på grunnlag av loven. Vi trodde at folk kom til å tenke at det var de homofiles skyld at det ble kuttet i skoler, sykehus og veier. Før loven ble signert var donorlandenes beste verktøy å lobbe mot loven gjennom å pleie forholdet til regjeringen gjennom bistand. Men diplomatiet feilet og vårt verste mareritt har blitt virkelighet, loven er signert. Siden den ugandiske regjeringen ikke lenger er interessert i å forhandle bør derfor også forhandlingsverktøyet, bistanden, fjernes.

I dag ble det også kjent at Verdensbanken har stanset utbetalingen av et lån til Uganda. Lånet som stanses er på rundt 8.9 millioner USD og var øremerket et prosjekt innen helsevesenet.

President Museveni ser imidlertid ut til å ta kuttene med stor ro.

- Dere må leve med oss, hvis ikke kan dere ta pengene deres og dra, uttalte han til NRK. Uganda er et veldig rikt land. Vi trenger ikke bistand.

Flacké bekrefter at tradisjonelt store donorland, som Sverige, Danmark, Island og Norge, ikke lenger har den samme plassen ved forhandlingsbordet i Uganda. Oppbakkingen av sivilt samfunn blir derfor desto mer kritisk enn før.

- Flere nordiske land har lenge vært viktige allierte for LHBTQ-organisasjoner i Uganda, ikke bare økonomisk. Dette blir enda viktigere fremover. De lever under et enormt press og trenger all støtten de kan få.

Artikkelen ble publisert på http://www.unric.org/no/aktuel... den 28.02.14


Har du spørsmål eller synspunkter på denne artikkelen? Vil du skrive for oss?” Ta kontakt med redaksjonen her: redaksjonen@afrika.no



Algerie Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Kamerun Kapp Verde Den sentralafrikanske republikk Tsjad Komorene Kongo-Kinshasa Djibouti Egypt Ekvatorial-Guinea Eritrea Etiopia Gabon Gambia Ghana Guinea Guinea-Bissau Elfenbenskysten Kenya Lesotho Liberia Libya Madagaskar Malawi Mali Mauritania Mauritius Marokko Mosambik Namibia Niger Nigeria Kongo-Brazzaville Rwanda São Tomé og Príncipe Senegal Sierra Leone Somalia Sør-Afrika Sudan Sør-Sudan Swaziland Tanzania Togo Tunisia Uganda Vest-Sahara Zambia Zimbabwe
Algerie
Angola
Benin
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Den sentralafrikanske republikk
Djibouti
Egypt
Ekvatorial-Guinea
Elfenbenskysten
Eritrea
Etiopia
Gabon
Gambia
Ghana
Guinea
Guinea-Bissau
Kamerun
Kapp Verde
Kenya
Komorene
Kongo-Brazzaville
Kongo-Kinshasa
Lesotho
Liberia
Libya
Madagaskar
Malawi
Mali
Marokko
Mauritania
Mauritius
Mosambik
Namibia
Niger
Nigeria
Rwanda
São Tomé og Príncipe
Senegal
Seychellene
Sierra Leone
Somalia
Sør-Afrika
Sør-Sudan
Sudan
Swaziland
Tanzania
Togo
Tsjad
Tunisia
Uganda
Vest-Sahara
Zambia
Zimbabwe